Una de les disciplines encarregades de l'estudi de la situació actual del català, de manera més general, i del valencià, de manera més concreta, és la sociolingüística. Hem de fer referència a aquesta ja que també l'esmentarem i l'emprarem al llarg de les classes on desenvoluparem la unitat didàctica seleccionada.
Hem d'entendre, però, el naixement de la sociolingüística dins d'un context de ràpids canvis socials i culturals, externs a la llengua moltes vegades però que, alhora, l'influenciaven decisivament, creant al voltant d'ella un cúmul de coneixements, creences i opinions dignes de ser analitzats. Per aquest darrer motiu, alhora, la sociolingüística es veu, necessàriament, dividida en dues branques: la macrosociolingüística i la microsociolingüística.
Quant a la macrosociolingüística, aquesta s'encarrega de conéixer la societat des del punt de vista de la llengua (per tant, és una sociologia del llenguatge). Pel que fa a la microsociolingüística, aquesta s'encarrega de conéixer la llengua des del punt de vista de la societat (raó per la qual estem davant d'una etnografia de la comunicació i d'una sociolingüística estricta).
Com a docents, a l'hora de tractar aquesta unitat didàctica, és menester tindre molt clars aquestos conceptes, per saber com enfocar les classes i entendre si, allò que volem, és analitzar la llengua des d'un punt de vista social, analitzar la societat des d'un punt de vista lingüístic o, més bé, totes dues coses alhora. Si dominem això, llavors, sabrem transmetre als alumnes la reciprocitat entre llengua i societat.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada